Helsinki-Vantaan lentokenttä on valittu useamman kerran maailman parhaaksi. Silti sieltä puuttuu yksi oleellinen asia: rautatieasema. Liikenne sujuisi huomattavasti vaivattomammin ja nopeammin kiskoilla, jonka lisäksi se olisi yksityisautoilua ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Vaikka lentomatkustaminen saastuttaa valtavasti, on se jossain määrin välttämätöntä, joten vähintään lentokentälle tulevien kulkuyhteyksien tulisi olla ympäristöystävällisiä. Mahdollistamalla juna- ja lentoliikenteen yhdistäminen tuettaisiin myös rataliikenteen dynamiikkaa. Lentokoneesta matkaa voisi siis jatkaa pendolinolla, lähiliikenteen junalla ja tarvittaessa vielä metrolla.
Mauri Pekkarisen kaavailu niin sanotun Vantaan kehärata - päätöksen pyörtämisestä ihmetyttää. Etelä-Suomen väkiluvun kasvaessa ja lentokentän käyttöasteen noustessa luulisi rautatievaihtoehdolle olevan kannatusta. Hankkeen kehitystä hidastava paikallispolitiikka, tässä tapauksessa pekkarointi, on saatava kuriin yhteisen edun nimissä. Tilanne on jo nyt miltei yhtä tuskastuttava kuin 1970-luvulla länsimetron laajennuspäätöstä kumotessa.
1 comment:
Jukka näyttääkin kirjoittavan samasta aiheesta, joskin erilaisesta näkökulmasta.
Post a Comment